17.01.2014
Bridgestonen upouutta teknologiaa BMW:n sähköautoon

BMW-konserni valitsi Bridgestonen rengastoimittajaksi uuteen, autoilun mullistavaan i3-sähköautoonsa. BMW i3:n yksinomaisena rengastoimittajana Bridgestone on pannut peliin kaiken teknologia- ja suunnitteluosaamisensa ja ennen kaikkea intohimonsa kehittääkseen renkaan, joka vastaa BMW:n visiota tulevaisuuden kestävästä liikkumisesta. 

Ainutlaatuinen konsepti ainutlaatuiseen autoon

BMW on saavuttanut i3-sähköautollaan todellisen virstanpylvään autoilun historiassa. Sähköauton tehon ja suorituskyvyn valjastamiseen ei riittänyt vain uusi rengas – tarvittiin täysin uusi rengaskonsepti. Vastauksena vaatimuksiin Bridgestone kehitti ologic-teknologian, jossa yhdistyvät renkaan suuren halkaisijan ja kapean kulutuspinnan edut. Uuden renkaan aerodynamiikka ja vierintävastus ovat erinomaiset, samoin kuin pito-ominaisuudet märissä ajo-olosuhteissa1.

Suuren halkaisijan yhdistäminen kapeaan kulutuspintaan tarjoaa useita etuja. Halkaisijaltaan pienten renkaiden kulutuspintaan tulee yleensä muodonmuutoksia ajon aikana. Suurempi halkaisija ja jäykempi rakenne vähentävät tuntuvasti renkaan muodonmuutoksia ja sisäisestä kitkasta johtuvaa energiahukkaa, eli renkaan vierintävastus on pienempi. Renkaan kapea rakenne parantaa myös aerodynaamisia ominaisuuksia. Merkittävintä on kuitenkin se, että nämä ominaisuudet on saatu aikaan tinkimättä turvallisuudesta. Renkaan pitkä kosketusalue (suhteessa pieneen leveyteen), mullistava pintakuvio sekä kumiseos varmistavat erinomaiset pito-ominaisuudet niin märissä kuin kuivissakin ajo-olosuhteissa. 

Tulevaisuuden visio

Koska molemmat yritykset ovat sitoutuneita energiatehokkuuteen ja turvallisuuteen, oli loogista, että ne päättivät tehdä yhteistyötä tässä uraauurtavassa projektissa. Uusi ologic-teknologia auttaa Bridgestonea toteuttamaan yhden pitkän aikavälin ympäristötavoitteistaan: auttaa osaltaan saavuttamaan kansainvälisesti sovittu tavoite CO2-päästöjen leikkaamisesta 50 prosentilla vuoteen 2050 mennessä.

BMW:n tapaan myös Bridgestone on sitoutunut kehittämään tuotteita, jotka pienentävät paitsi polttoaineen kulutusta ja siten hiilidioksidipäästöjä myös tuotannon ja elinkaaren aikaisia kokonaisvaikutuksia ympäristöön.

Bridgestone Europen toimitusjohtaja Franco Annunziato: ”BMW i3 näyttää tietä autoilun tulevaisuuteen. Ainutlaatuisen renkaan kehittäminen tähän ainutlaatuiseen autoon oli samalla sekä valtava haaste että erittäin palkitseva kokemus. Energiatehokkuus on tärkeimpiä kriteereitä kaikkien Bridgestonen renkaiden kehitystyössä. Sähköautoissa energiatehokkuuden rooli kuitenkin korostuu entisestään. Siksi panimme uuden rengaskonseptin kehitystyössä peliin kaiken tietomme, taitomme ja intohimomme. Uusi rengas tarjoaa premium-tason suorituskykyä, turvallisuutta ja taloudellisuutta asiakkaille, jotka ovat tottuneet odottamaan sitä molemmilta brändeiltä.”

Konseptin tulo markkinoille

Ecopia EP500 ologic -rengas lanseerattiin marraskuussa 2013 samanaikaisesti BMW i3:n kanssa, ja sitä saa neljänä kokona: 155/70 R19 84Q, 175/60 R19 86Q, 155/60 R20 80Q ja 175/55 R20 85Q. Lisäksi tarjolla on kaksi nastatonta talvirengasta: Blizzak LM-500 ologic sekä Blizzak NV ologic Multicell® 2-kumiseoksella pohjoismaisiin talviolosuhteisiin.

Bridgestone i3  rengas on uusin tuote, joka on syntynyt BMW:n kanssa teillä ja kilparadoilla pitkään jatkuneen yhteistyön tuloksena. Jo 17 vuotta jatkuneeseen kumppanuuteen sisältyy lukuisia ensiasennusrenkaita, teknologian kehitysprojekteja (kuten Run-Flat-renkaat), eksklusiivista yhteistyötä BMW:n ajokoulutusta tarjoavan Driving Experience -yksikön kanssa ja viimeisimpänä kumppanuus BMW i3 -auton kehitystyössä.

1 Ologic-teknologia testattiin Bridgestonen testiradalla Tochigissa (Japani) vuonna 2011. Kokoa 155/55 R19 verrattiin kokoihin 205/50 R18 ja 175/65 R15.
Lisätietoa tuloksista löytyy Bridgestone Media Centeristä: www.bridgestonenewsroom.eu

2 Ainutlaatuinen Multicell-kumiseos sisältää mikroskooppisen pieniä kuplia ja putkia, jotka poistavat veden nopeasti renkaan alta jäisellä tai lumisella ajopinnalla ja takaavat laajan kosketuspinnan tiehen. Kun vesi on poistettu alta, kumiseoksen hiukkaset pureutuvat jäiseen ajopintaan ja parantavat pitoa entisestään.


Lisätietoja: Auli Kähkönen, auli.kahkonen@bridgestone.eu, puh. 0207 936 230
Bridgestone Europe (BSEU), jonka päätoimipiste on Brysselissä, Belgiassa, on Tokiossa pääkonttoriaan pitävän Bridgestone Corporationin tärkein alueellinen tytäryhtiö. Bridgestone Corporation on maailman suurin renkaiden ja muiden kumituotteiden valmistaja. Bridgestone Europella on tutkimus- ja kehityskeskus, 8 tehdasta, toimistoja ja yli 13 000 työntekijää yhteensä yli 30:ssä Euroopan maassa. BSEU:n premium-renkaita myydään sekä Euroopassa että maailmanlaajuisesti.
Lisätietoa Bridgestone Europesta osoitteissa www.bridgestone.eu, www.bridgestonenewsroom.eu sekä Facebookissa ja Twitterissä.
Bridgestone Finland Oy on Bridgestone Europen tytäryhtiö, joka vastaa Bridgestone-, Firestone- ja Dayton-merkkisten renkaiden myynnistä ja markkinoinnista Suomessa. Yhtiö sijaitsee Vantaalla ja sillä on 33 työntekijää. www.bridgestone.fi